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Toutes les publications du CMH

2015

Article de revue
  • Paugam, S. (2015). Etudier les inégalités de l'intégration sociale, force, faiblesse et rupture des liens sociaux. Quaderni, (spécial "Felicità e benessere. Una ricognizione critica"), 149-182.
  • Paugam, S. (2015). Les cinq premières années de Sociologie. Sociologie, 5(1), 1-4.
  • Perdoncin, A. (2015). Les luttes de travailleurs immigrés dans la désindustrialisation : analyse croisée des industries houillère et automobile en France. Recherches Socialistes, (72–73).
  • Plessz, M., & Gojard, S. (2015). Fresh is best? Social position, cooking, and vegetable consumption in france. Sociology, 49(1), 172-190.


  • Plessz, M., & Gojard, S. (2015). Fresh is Best? Social Position, Cooking, and Vegetable Consumption in France. Sociology, 49(1), 172–190. doi:10.1177/0038038514521715
    Résumé : This article uses theories of practice to offer new lines of analysis of distinction through food. Middle-class households typically consume more vegetables than lower-class households. We examine aspects of vegetable consumption practices that might explain this fact. After briefly presenting theories of practice, we define vegetable consumption as a practice. We use household purchase data collected in 2007 for 2600 French households to address two questions: (1) is this theoretical framework relevant in accounting for the determinants of fresh and processed vegetable purchases, and (2) how do commitments to cooking and shopping intervene in the relationship between class position and vegetable consumption? We conclude that distinction occurs through modes of engagement in vegetable consumption. Because the practice’s teleoaffective structure is consistent with middle-class notions of health and proper food, these households engage more in fresh vegetable consumption, even though their commitment to cooking is rather low.

  • Plessz, M., Guéguen, A., Goldberg, G., Czernichow, S., & Zins, M. (2015). Aging, retirement and changes in vegetable consumption in the GAZEL cohort, France 1990-2009. British Journal Of Nutrition, 114(6), 979-987. Consulté de http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=9940422&fileId=S0007114515002615

  • Renisio, Y. (2015). L’origine sociale des disciplines. Actes De La Recherche En Sciences Sociales, 5(210), 10-27. Consulté de http://www.cairn.info/resume.php?ID_ARTICLE=ARSS_210_0010
    Résumé : En se basant sur la variabilité des caractéristiques sociales des étudiants dans l’ensemble des universités françaises entre 2007 et 2011, cet article montre que la seule prise en compte de l’origine sociale des inscrits restitue un espace et des regroupements disciplinaires qui correspondent fortement à la classification en groupes de sections du Conseil national des universités. Cette concordance, redoublée par d’autres caractéristiques telles que le genre et le capital scolaire, permet de formuler l’hypothèse selon laquelle les hiérarchies plus ou moins explicites entre domaines de connaissance, présentées sous la forme d’arguments d’ordres épistémologique ou pratique, font également écho à des jugements sociaux de classe.

  • Renisio, Y., & Zamith, P. (2015). Proximités épistémologiques et stratégies professionnelles. Actes De La Recherche En Sciences Sociales, 5(210), 28-39. Consulté de http://www.cairn.info/resume.php?ID_ARTICLE=ARSS_210_0028
    Résumé : Cet article analyse l’ensemble des qualifications aux fonctions de maître de conférences attribuées par le Conseil national des universités (CNU) entre 2005 et 2013 en effectuant deux types de traitement statistique. Le premier restitue un espace des relations entre disciplines sur la base des individus simultanément qualifiés par plusieurs sections du CNU. Le second rend compte du lien fort qui existe entre l’ouverture disciplinaire d’une section et les chances d’accès à un poste universitaire pour ses candidats. On soulève ainsi un enjeu important que les approches fondées sur la seule bibliométrie tendent à éluder : l’intrication des logiques académique et scientifique. Loin d’être aléatoire, la coqualification traduit à la fois des proximités épistémologiques et des stratégies d’insertion professionnelle. Dès lors, les déterminants sociaux qui favorisent, en amont, les dispositions à l’interdisciplinarité, et les logiques d’employabilité auxquelles elle semble répondre, en aval, permettent d’appréhender autrement les injonctions récentes à l’interdisciplinarité.


  • Riou, J., Lefèvre, T., Parizot, I., Lhuissier, A., & Chauvin, P. (2015). Is There Still a French Eating Model? A Taxonomy of Eating Behaviors in Adults Living in the Paris Metropolitan Area in 2010. Plos One, 10(3), e0119161. doi:10.1371/journal.pone.0119161
    Résumé : Background Meal times in France still represent an important moment in everyday life. The model of three rigorously synchronized meals is still followed by a majority of people, while meal frequencies have flattened in other European or North-American countries. We aimed to examine the “French model” of eating behavior by identifying and characterizing distinct meal patterns. Methods Analyses were based on data from the SIRS cohort, a representative survey of the adult population in the Paris area. A clustering algorithm was applied to meal variables (number, time, location, with whom the meal is usually shared and activities associated with meals). Regression models were used to investigate associations between patterns and socio-demographic, social environment and perceived food quality variables. Results Five different patterns were identified among 2994 participants. The first three types (prevalence 33%, 17% and 24%) followed a three-meal pattern, with differences in locations and social interactions mainly related to time constraints and age. More marked differences were observed in the remaining two types. In the fourth type (prevalence 13%), individuals ate one or two meals per day, often with an irregular schedule, at home and in front of the television. They frequently were unemployed and had lower income. Breakfast skipping, increased snacking and a low adherence to dietary guidelines suggested that this behavior might have health consequences. In the fifth type (12%), people also ate two meals or less per day, possibly with the same consequences on food quality. However, meals were often taken outside the home, in social settings, and individuals following this pattern were typically active, integrated, young people, suggesting that this pattern might be an adaptation to a modern urban lifestyle. Conclusions While a majority of the population still follows the three-meal pattern, our analysis distinguished two other eating patterns associated with specific sociological profiles.
    Mots-clés : Adults, Algorithms, Census, Children, Eating, Eating habits, French people, Human families.


  • Rondet, C., Parizot, I., Cadwallader, J. S., Lebas, J., & Chauvin, P. (2015). Why underserved patients do not consult their general practitioner for depression: results of a qualitative and a quantitative survey at a free outpatient clinic in Paris, France. Bmc Family Practice, 16(1), 57. doi:10.1186/s12875-015-0273-2
    Résumé : The prevalence of depression in the general population is 5 to 10% but can exceed 50% in the most socially vulnerable populations. The perceptions of this disease are widely described in the literature, but no research has been carried out in France to explain the reasons for not consulting a general practitioner during a depressive episode, particularly in people in the most precarious situations. The objective of this study was to describe the reasons for not seeking primary care during a depressive episode in a socially vulnerable population.
  • Topalov, C. (2015). La boîte de Pandore et l’histoire des sciences humaines. Genèses, (100), 238-246.
  • Topalov, C. (2015). Notre interdisciplinarité : des rencontres qui se cherchent. Entretien avec Christian Topalov (par Iona Popa). Genèses, (100), 95-107.
  • Topalov, C. (2015). Max Weber, La ville, trad. par A. Berlan, Paris, La Découverte [1921] 2014. Annales, Histoire, Sciences Sociales, 70(4), 1058-1059.
  • Topalov, C., Depecker, T., & Lhuissier, A. (2015). Des causes et des œuvres : les lexiques de la bienfaisance à Paris en 1900. Revue D’Histoire De La Protection Sociale, 1(8), 18-44.

  • Van De Velde, C., & Ronzeau, M. (2015). Conditions de vie des étudiants : panorama 2013. Observatoire National De La Vie Etudiante, (29), 1-8. Consulté de http://www.ove-national.education.fr/medias/OVE_Info_29_Dec_2014.pdf
  • Villette, M. (2015). La mise en marché : une mise à l’épreuve de nos conceptions morales ? Annales Des Mines, (120), 83-84.
  • Villette, M. (2015). Compte-rendu : Dumez (Hervé), Méthodologie de la recherche qualitative. Les 10 questions cléfs de la démarche compréhensive. Revue Française De Sociologie, 56(1), 188-190.
  • Weber, F., & Capuano, C. (2015). "Introduction", Dossier : Handicap et dépendance. Perspectives historiennes. Revue D'histoire De La Protection Sociale, 1(8), 7-17.
  • Dossier : Handicap et dépendance. Perspectives historiennes. (2015). Dossier : Handicap et dépendance. Perspectives historiennes. (F. Weber & C. Capuano, Éd.)Revue D'histoire De La Protection Sociale, 1(8).
  • Weber, F., & Capuano, C. (2015). La tierce personne : une figure introuvable ? L’Incohérence des politiques françaises de l’invalidité et de la perte d’autonomie (1905-2015). Revue D'histoire De La Protection Sociale, 1(8), 106-130.
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